Pontje Westeinde (Breezand-Julianadorp)
Pontje Westeinde is het pontje dat vaart tussen Breezand en Julianadorp. De pont is toe aan groot onderhoud. In opdracht van De Firma Evenboer is de pont over het water naar Monnickendam getransporteerd zodat wij het onderhoud konden uitvoeren.. De pont is aan het begin van het Galgeriet door C&P Kraanverhuur BV uit het water gehesen.
Groot onderhoud
Er zijn zoveel mogelijk onderdelen gedemonteerd dit vanwege het stralen van de gehele buitenkant van de pont. Tijdens het demonteren bleek dat het asfaltdek dat op de pont aanwezig was op diverse plekken gescheurd was en dat er op verschillende plekken roest aan het vormen was. Vanwege deze twee redenen is er in overleg besloten het gehele asfaltdek te verwijderen.
Het stralen en coaten is uitgevoerd door KSC International. Vervolgens hebben zij een 2 componenten verfsysteem aangebracht.
De binnenzijde van de pont moest geconserveerd worden omdat hier roest aanwezig was. De roest is verwijderd en de binnenzijde van de pont is opnieuw gecoat zodat deze weer jaren mee kan.
Het controlehuisje (stuurhut) was aan vervanging toe daar deze vanuit de binnenzijde bijna was doorgeroest. In de voorbereiding van dit project was een deel van de stuurhut al gefabriceerd. Zo kon er direct bij binnenkomst van de pont gestart worden met verwijderen van de oude stuurhut, schoonmaken van de pont en vervolgens is de nieuwe stuurhut geplaatst.
Nadat het coaten was afgerond moesten alle onderdelen weer teruggeplaatst worden en is tevens het nieuwe antislipdek aangebracht.
Transport Pontje Westeinde
Het onderhoud was afgerond en de pont kon weer te water gelaten worden om terug te varen naar zijn vaste plek. Echter was varen nu niet mogelijk, sinds de pont bij ons binnen is gekomen is het gaan vriezen waardoor de Gouwzee niet toegankelijk was voor scheepvaart. Er is toen besloten om de pont over de weg te transporteren. Op donderdag 26 januari 2017 is de pont door C&P Kraanverhuur BV opgehesen van onze kar en op een dieplader gezet. Omdat de pont te breed en te zwaar is, de pont weegt inclusief alle onderdelen ongeveer 30 ton mocht de pont alleen met speciaal transport vervoerd worden.
De volgende dag heeft C&P de pont te water gelaten en de kleppen bevestigd aan de pont. De pont zal nadat de nodige testen gedaan zijn de normale dienstregeling hervatten.
Hieronder een link van het Noord Hollands dagblad over de tewaterlating van de pont.
Tewaterlating Pontje Westeinde
Onze foto’s en filmpje van het laden van de pont.
https://www.facebook.com/SlotJachtbouw/videos/977952549002976/